Klimaat verandering

Het is lastig vast te stellen wat precies de klimaat veranderingen zijn op de Filipijnen, de overheid houdt geen data bij op dat gebeid. Filipijnen kent een nate en een droge tijd. De natte loopt van April tot December en de droge tijd van December tot Aril. Meestal komen de stormen tegen het eind van de natte tijd, de meeste stormen, die noemen ze daar typhoon, komen dus in Oktober /November. De Filipijnen hebben elk jaar met ongeveer 20 typhonen te maken. Over de laatste 40 jaar kunnen we stellen dat de laatste 5 jaar de stormen steeds zwaarder worden. Super typhoon Yolanda heeft diepe sporen achter gelaten en was waarschijnlijk de zwaarste storm ooit. Het lijkt ook wel steeds warmer te worden gedurende de droge tijd. Temperaturen van 45 graden zijn geen uitzondering meer. Dat lijkt allemaal wel mee te vallen zo op het eerste gezicht maar als je huis is weggeblazen tijdens Yolanda op 3 november 2013 en je hebt nog steeds geen huis kunnen herbouwen , dan voelt dat anders. Naar schatting 6300 mensen zijn toen overleden, als dat je familie is, dan voelt het ook anders…Als het zo extreem heet is gaan er bij ons in Morong en Baras elk jaar tientallen ouderen dood door oververhitting. Als dat jouw ouders zijn dan voelt het ook anders. Klimaat verandering heeft direct invloed op het leven van mensen op de Filipijnen.

Het mag duidelijk zijn dat Filipijnen tot nu toe barweinig gedaan heeft om de luchtverontreiniging terug te dringen. Er zijn wel lichtpuntjes, de trycycles die de hele dag door grote rookwolken de lucht in bliezen hebben een paar jaar geleden een verbod van meng-smering opgelegd gekregen. Voorheen mengde men de benzine met olie, als iemand dan teveel olie had bijgevoegd resulteerde dit in enorme verstikkende rookwolken. Nu mogen er alleen nog maar 5 takt motoren gebruikt worden voor trycycles. Dat is een hele verbetering. Ook de diesel die gebruikt wordt is verbeterd, men gebruikt tegenwoordig IV diesel. Dat helpt maar is zeker niet afdoende, er is ook nog veel vieze diesel die gesmokkeld wordt in omloop. Met name bussen en jeepneys zijn zeer zware vervuilers. Op het gebied van zonneernergie en wind energie gebeurt er ook niet veel. In dit eilanden rijk waar er zon in overvloed is betalen bewoners nog steeds heel veel voor peperdure elektra van de Meralco, de enige leverancier. Na Japan de duurste energie in Asia. Helaas geeft de overheid geen subsidies voor zonnergie en dat heeft tot gevolg dat niemand die panelen kan aanschaffen. Een gemiste kans. Ook op het gebied van wind energie zie je hetzelfde, vrij weinig windmolens terwijl er aan de kust volop wind staat. Een gemiste kans, elders op de wereld wordt er hard gewerkt om ons klimaat te redden en deze overheid wacht rustig af tot ze gered worden. Met een econosmische groei van 5 procent zou je een andere verdeling van middelen verwachten.

Twee weken geleden gloorde het even …Duterte de President kondigde aan dat alle Jeeps vervangen moesten worden voor 1 Januari door elektriche voertuigen. Zo niet dan zou hij de eigenaren opsluiten . In een land waar vrijwel geen openbaar vervoer is zoals treinen en bussen en waar de bevolking vrijwel volledig afhankelijk is van Jeeps was het voorspelbaar dat die deadline waarschijnlijk niet gehaald zou worden. Een woordvoerder van de President verklaarde dan ook al snel dat de deadline bij wijze van ‘expression of urgency’ had geformuleerd. Tja, we maken allemaal foutjes maar wanneer moet de vervanging van de Jeeps dan afgerond zijn ? Helaas, we hebben verder niks meer gehoord. Toch is het verkeer met name in Manila ‘killing’. De luchtverontreiniging en de files zijn onvoorstelbaar. Gelukkig waait er nog een briesje waardoor niet al die giftige lucht blijft hangen maar het is al buitengewoon ongezond om in Manila te zijn of te wonen. Helaas is het in de dorpen niet veel beter, vooral wanneer je aan de openbare weg woont. De wegen zijn te smal voor het vele verkeer en de trycycles blokkeren het verkeer vaak volledig. Een oplossing laat nog wel even op zich wachten. Capabele bestuurders werken veelal in het buitenland op een onderbetaalde job ergens in Saodi Arabia of elders. Ook zij wachten tot ze gered worden.

You Might Also Like